
Kivitelezés ideje: A közbeszerzési eljárás lefolytatását követően a nyári szünetben kerül kiépítésre a rendszer. A szeptemberi iskolakezdetkor mind a rendszer állapota, mind a tanárok szakszerű felkészítése segíti az diákokat.
/Beszéd zárórendezvényre/
Tisztelt vendégeink, kedves kollegák!
Pitvaros, 2011.08.29.
Bertáné Kecskeméti Katalin
igazgató
Milyennek kellene lennie egy Intelligens iskolának a XXI. Században?
Napjainkban már nem meglepő, amikor egészen kicsi gyermekek büszkélkednek azzal, hogy otthonosan mozognak technikai eszközökkel (Ipad, Laptop, és különböző modern eszközök) felszerelt világunkban. Számukra természetesek mindennapi környezetünk digitális eszközei, ugyanakkor ezek kezelésének ésszerű elsajátíttatása felelősségteljes nevelési szituációt kíván meg. Az információs társadalomban oly nélkülözhetetlen digitális írástudás megszerzése komoly feladatokat ró a közoktatásra. Hiszen nemcsak a tudásanyag újul meg és változik igen gyors tempóban, hanem az információkhoz hozzáférés módjai is, ebben hatékony és nélkülözhetetlen segítséget jelent az információs és kommunikációs technika (IKT) alkalmazása.
Először
is mit jelent az Interaktív szó. -- Olyan számítógépes alkalmazás,
amelynek jellemző eleme, hogy a felhasználó és a szoftver kölcsönös
együttműködését, az ember aktív közreműködését tételezi fel.
Aztán mi az interaktív tábla?
- Nem csodaszer!
- Eszköz, ami nem magától működik, sokkal több lehet, ha jól alkalmazzuk
- Több eszközt kiváltó rendszer (írásvetítő, diavetítő DVD-, videólejátszó, TV, hi-fi, stb.)
- + számítógép + szoftver + projektor
Dilemmák, melyek bennetek előfordulhatott eddig
- Nem fogom tudni …
- Túl bonyolult …
- Kínos helyzetek (krétás hát,….
- Nincs technikai érzékem …
A tanulók játszva, felfedezve, szórakozva tanulás közös élményére építve sajátíthatják el a tananyagokat.
Az interaktív tábla szerepéről
Az oktatás, nevelés olyan aktív folyamat, amely során különböző eszközök segítségével próbálják a pedagógusok a tananyagot az érzékelés, a megfigyelés számára megragadhatóvá tenni. Nehézséget az okozhat, amikor a megtanítandó anyag jellegzetessége ezt nem teszi lehetővé. Jó lehetőséget biztosít a diákok számára, ha szimuláció útján vizuálisan is információt szerezhetnek környezetükről, illetve, ha interaktív módon tudnak részt venni az oktatási folyamatban.
Mindez arra enged következtetni, hogy az oktatás egy nagy megújulási folyamat kezdetén jár, vagy járt?? Viszont a rohamosan fejlődő informatika, technika lassan begyűrűzik az oktatásba is. Új eszközök, jönnek létre és segítik tanulási, tanítási folyamatot, szemléletesebbé teszik a tanórákat, ehhez azonban továbbképzésekre van szükség a tanárok részéről. Ez lehet csoportos, vagy akár önképzés is. El kell sajátítanunk a táblák használatának módszertanát, meg kell tanulnunk az órákat egyre interaktívabbá tenni, megőrizve az egyensúlyt a „régi” és az „új” technikák között.
Veszélyes lehet az is, ha a frontális tanítás, illetve, ha az interaktivitás irányába tolódik el a hangsúly. Mindkettő okozhatja azt, hogy a tanórák nemhogy jobban motiválnák a diákokat, de unalmassá válnak.
A digitális tábla előnyei
A Robertson Stephens Company jelentése szerint „a számítástechnika alkalmazása egyénivé teszi a tanulási folyamatot, csökkenti a lemorzsolódást, javítja a nehézségekkel küzdő tanulók eredményeit, a tehetséges diákok számára pedig megkönnyíti és meggyorsítja a tanulást.
Egy
amerikai vizsgálati eredmény szerint az informatika révén a gyerekek
jobban tanulnak, összetett folyamatokat sajátítanak el, a számítógép
használók fogékonyabbak a matematikára és feladatmegoldó készségeik
javulnak.
Komenczi Bertalan a multimédiát oktatástechnikai, pszichológiai és didaktikai szempontokból vizsgálta:
- A hagyományos audiovizuális szemléltetés során a többféle információhordozó különböző lejátszó készülékeket igényel. Az információk analóg formában állnak rendelkezésre, így a szükséges tartalmak kombinálása, egymásba fűzése csaknem lehetetlen.
- Az egyes részinformációk kötött szekvenciája következtében a bemutatni kívánt információrészlethez nehéz, és időigényes hozzáférni.
- Az interaktív multimédia rendszerek, - így a digitális táblák is – különösen alkalmasak arra, hogy a tudástartalmak közvetítése során olyan hatásrendszert hozzunk létre, amely kiválóan illeszkedik az emberi agy információ-felvevő és –rögzítő mechanizmusához. A kettőskódolás elmélet szerint a tanulási folyamat során eredményesebb és tartósabb a mentális reprezentáció, ha a közvetített tudástartalom verbális és képi kódolással egyaránt megjelenik. Ezt látszik alátámasztani az agyműködés agyfélteke-specializáló modellje, amely szerint a szöveges, verbális kódolású információk a bal, a képi kódolásúak a jobb agyféltekében kerülnek feldolgozásra. Vannak vizsgálati eredmények, amelyek a képi kódolás fölényére utalnak. Ez különösen fontossá teszi a képi jelrendszerek ismeretének és használatának képességét.
- Összetett információtartalmak közvetítése során különösen célszerű a kettőskódolás, illetve a duplaszenzoros bemutatás alkalmazása. Így a terhelés több érzékszerven oszlik meg, illetve az információ feldolgozása során segíthetjük az érzékszervek hatékony együttműködését. Többféle kódolással és többirányú modalitással jól lehet komplex és hiteles helyzeteket valósághűen megjeleníteni és a tananyagot eltérő perspektívából, különböző kontextusokban és több absztrakciós szinten bemutatni. Ez fokozhatja a tárgy iránt való érdeklődést, fejlesztheti a flexibilis gondolkodást és elősegítheti mentális modellek és jól használható tudás kialakulását. A programok interaktivitása a tanulók sokirányú tevékenységét teszi lehetővé, ez kitágítja a tanulási stratégiák és a tanulás során szerezhető tapasztalatok lehetőségét.
A digitális tábla hátrányai
Nem
mindenki osztja azt a véleményt, hogy a multimédia-programok előnyösek
az oktatásban. Sokan kételkednek az új eszközök és technikák
mindenhatóságában, sőt vannak néhányan, akik az iskolában történő
kiterjedt felhasználásukat kifejezetten károsnak tartják. Az általánosan
elterjedt feltételezés, amely szerint a média, a digitális tananyagok, a
kódok és érzékszervre irányuló hatások sokfélesége a tanulást segíti,
azt a veszélyt rejti magában, hogy a mediális elemek felszíni jelenségei
elvonják a figyelmet a tartalomról. Szerintük a tanulás eredményességét
illetően a közlendők szemléletes bemutatásának és az információk aktív,
mélyreható elemzésének a kombinációja a legmegfelelőbb. A tudásnak
erőfeszítéssel kell felépülnie, amennyiben alapos elsajátítást és
mélyebb megértést értünk ez alatt a fogalom alatt. Ami igazán lényeges:
az oktatás „stratégiája”, a tananyag felépítése és a tanítás módszere.
Clifford
Stoll Kaliforniában élő asztrofizikus és a hálózatba kapcsolt
számítógépek adatbázisainak védelmével foglalkozó szakértő véleménye a
multimédia-rendszerekről: „… csokoládéval bevont könyvek, amelyek tovább
csökkentik a gyerekek olvasási kedvét, hiszen ezek után a nyomtatott
szöveget még unalmasabbnak fogják találni.”
Más iskolákban lévő kezdeti tapasztalatok:
• Óra elején emlékeztet-, és figyelemfejlesztés, számírás gyakorlása
• Óra közben differenciált feladatok megoldása
• Kiváltja az írásvetítőt
• Hasznos volt osztályfőnöki órákon
• Aktívabbak az órákon ha a táblához kell jönniük
A gyerekek is nagyon várták már a táblát és örültek annak megérkezésekor. A felhasználási utasításokat gyorsan megtanulták. Ebből is látszik, hogy a mai gyerek milyen közel áll a számítógéphez, a modern technikához és azokat igen bátran használja. Tapasztalatom szerint a gyerekek szeretnek a táblán dolgozni. Ennek igen komoly motivációs hatása is van. Az órákon aktívabbak, figyelmüket jobban leköti, élvezik, hogy ők is aktív használói lehetnek. Több alaklommal is előfordult, hogy ők maguk készültek prezentációs bemutatóval. Ezek színvonala folyamatosan javult.
„…ahhoz, hogy érthetővé tegyünk valamit, a szemhez kell szólnunk.”
/Herder/
Pitvaros, 2011. augusztus 29.
Moravszki Gábor
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 01 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 02 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 03 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 04 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 05 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 06 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 07 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 08 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 09 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 10 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 11 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 12 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 13 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 14 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 15 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 16 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 17 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 18 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 19 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 20 |
![]() 2011-08-29 Intelligens iskola 21 |
2011-03-24 13:13